Summa sidvisningar

måndag 19 oktober 2015

Hjälper en vän med sin hund...

Fredagen fortsätter....

Vi kom hem ungefär samtidigt. Jag frågar gubben om vi inte kan se till att ta en sväng för att hjälpa en vän med sin hund som hon har enorma problem med och har bett om hjälp. Jag har lovat tidigare att jag skall försöka att hjälpa henne med redskap för att kunna träna sin hund till att bli stabilare och kunna umgås humant med andra hundar och människor. 

Mötet startar med en rabiat liten hund som vill hugga oss och inget annat. Jag ber om en munkorg på så att hon kan få komma fram och nosa. Det görs. Jag tar hunden och går...inget att diskutera,

Hunden reagerar med att försöka skrämma mig genom sne blickar och visande av tänderna men till ingen nytta. Jag krävde att få använda ett stryp koppel om jag skulle ta henne vilket var ok. Det vill jag ha för full kontroll.

Hunden försöker få av munkorg och försöker vägra gå men det tillåts inte...
Anna tar över sin hund och tar av munkorgen för att visa hur de gör på sina promenader...i mina ögon finns stora problem..
Jag tar åter över hunden och Anna får efter en stund gå hem. Patrik och jag turas om att ta Liza. Liza ogillar Patriks kläder eller som man eller vad det nu är och försöker att göra ett utfall för attack men lyckas såklart inte...
Efter ett tag så går hon kanon fint utan att vara i attack inställning. Vi går tillbaka till bilen och hämtar Winston vilken får en utskällning och hotad att få dangel av Liza...såklart så tillåts det inte utan tillrätta visas.
Nu tar jag de båda hundarna i varsin hand och allt går bra utan några problem.
När vi är klara så får Winston gå in i bilen igen och vi går in och fikar och pratar om hur det fungerar i vardagen. 

Jag ber om åtskilliga förändringar från hela familjen om jag ska lägga någon energi till att hjälpa till. Vi bestämmer också att vi skall fortsätta att förbereda Liza genom att under nästa dag ta med Ebba som terapi hund och promenad kompis. Nästa steg är att komma på hundgruppen....så var överenskommelsen.


Efter ett par ögonblick är hon nu underlägsen och följer varje vink så inga problem. Man håller stenkoll för att inte bli biten om energin ändrar sig...


Vi alla var glada för dagen 0ch var överens om nästkommande dag. Nu var vi båda rejält trötta så vi for hem för att ta fredag....Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar