Summa sidvisningar

torsdag 26 maj 2016

Mer behandling än tidigare ...fredag 20:e maj

Godkväll alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Min fredag förra veckan var en ny upplevelse för mig. Först hade jag pratat med hunddagiset och hade redan bett om att ändra min tid under dagen då jag fick denna tid sist när jag pratade med veterinären på Jägarvallen. 
Jag skulle nu ta med Anton på en ny utredning då hans öron och mage inte svarat efter ordning på den behandling han tidigare fått. 

För er som inte vet så är Anton mitt senaste tillskott, en rottis hane på snart 5 år som jag importerade från Norge i höstas. 
Han är importerad i avelssyfte då han klaffade som handen i handsken för min tik som jag letat hane till. Tanken var inte att skaffa en egen hane men när han dök upp med allt jag önskade så var det bara att lösa situationen trots att jag hade 3 hundar hemma. 

Anton var allt jag önskade i både papper och temperament. En riktig jackpot. Han bodde på prov hos oss inför ett Mh test vilket han var för gammal för att göra i Norge och i Sverige finns kraven på att båda föräldradjuren skall ha genomgått just denna mentalbeskrivning. Jag måste säga att uppfödaren till Anton tog en risk då hon lämnade över ansvaret till mig, det värmer mitt hjärta att få den uppgiften som är så viktig för framtiden. Det är så att man endast har maximalt 2 försök om nu inte mentalbeskrivaren avbryter testet för då är det redan kört. 
Anton hämtades i Norge efter att vi bott hos uppfödaren och kenneln i ett dygn, han fick lära känna mig i 3 veckor och knyta band, men då även med familjen och 3 hundar till. Jag hade en tik i löp vid tillfället vilket var ytterligare ett stressmoment och en påfrestan för honom. Det hela borde gått åt skogen om man ser till förutsättningarna han fick. 

Efter bara 3 veckor så var det dax, jag och gubben tog med Anton till Gnesta för ett test. Allt stod på spel. Utan mh hade jag inte kunnat köpa honom då han inte hade varit godkänd i avel. I Norge gäller andra regler...så där var han godkänd utan.

Anton gled igenom testet som ingenting, hur lugn och sansad som helst...ingen rädsla och inget hot så långt ögat kunde nå, ingen var lyckligare än jag. 

Nu efter denna tid som gått så har han inte mått så bra i öron, mage och uppe på det nu i värmen fått hotspot. Jag har behandlat honom sedan långfredagen men det har inte blivit bättre. Vi har lagt om kosten till rent veterinärsfoder och han blev lite bättre men inte bra. Därför gör jag nu en hudutredning för att se om det kan vara en allergi. Antingen så är det ett faktum eller så kan det finnas en logisk förklaring.

Situationen för honom har varit mycket stressande...låt mig förklara och jag hoppas nu på att det lugnar ner sig och att min förklaring visar sig vara ett faktum... det finns inga allergier eller ens överkänslighet bakom bland några av tidigare hundar inom dessa linjer så jag hoppas att det visar sig att jag har rätt i mina förhoppningar.

Om man ser på det logiskt vad som hänt och vad som varit så är det som jag beskriver nedan.

1. Anton tas från sitt hem med 3 nya människor han inte känner
2. En lång bilfärd direkt, in i nytt hem med nya hundkompisar nya rutiner, och framförallt nya människor! 
3. Som grädde på moset så hade dessutom Alice sin löpperiod och Anton var extremt stressad
Han hade varit kass i magen i perioder vilket finns förklaring till även där han har agerat avelshane, en ny hane togs dit (Norska kenneln) så om han varit stressad som som förstkommande hane på kenneln så är det inget konstigt.
4.det har provats med foderbyte, och allt som tänkas kan. 
5 tiden fortlöpte, ett nytt löp kom vartefter. Jag kan bara säga så här. Åter igen så är en stressande tid!
Självklart minskar motståndskraft i utsatta situationer...jag hade även i våras snuva på de andra men Anton klarade sig bäst. Han har 2 ggr varit undersökt av veterinär innan öronen spökade utan något fel. Han har djupa öron gångar och det är svårt att upptäcka problem. 

För mig kan det vara en logisk förklaring till att han tillslut fått långvariga besvär men gör nu en hudutredning på honom då symtomen varnar för allergi. Med dem nya behandling han nu fått så svarade han inom 2 dagar och jag ska fortsätta med öron till återbesök 3:e juni och det nuvarande foder i 8v. Därefter skall han tillbaka på sitt ordinarie igen för att se om han svarar negativt. Om han gör det så fortsätter man att utreda och om inte så är förmodligen mina misstankar rätt och det finns inget fel bara för många yttre påverkningar som försatt honom i situationen han hamnat i. Att han svarat fort på fodret visste man men att öronen skulle bli bra så fort är en överraskning om det är allergi. Min förklaring till hotspot som han även fick skulle kunna bero på att han hela tiden var blöt undernäring och det var just då värmen i maj var som värst.

Nu får tiden utvisa om det finns fel eller om mina tankar kan vara ett faktum. Jag ber för att jag har rätt trots att oddsen är emot. Det återstår att se.  I vilket fall som helst mår han bra och är urgo samt jätte duktig att behandla varje dag. Håll tummarna med mig nu för Antons framtid. 

Denna behandling gavs upp...

Den nya satte fart 20:e maj

Anton och Winston har nu funnit varandra med respekt ❤

Och hade jag inte haft försäkring på grabben hade kostnaderna varit uppe på runt 25 000 redan sedan långfredagen. 

Tänk på att ha era djur försäkrade och kika igenom dem i vinklar och vrår ofta för att undvika onödiga smärtor och kostnader. Bara ett litet tips till er djurägare för att eliminera vissa saker....var rädd om era husdjur de är beroende av er ...
Puss ❤


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar