Summa sidvisningar

lördag 22 augusti 2015

Att försöka räcker inte ...

Onsdagen kom och inte mycket hände direkt under dagen mer än att jag tvättat 6 maskiner och vikt tvätt, röjt av lite hemma och dammsugit åter igen vilket syns i ca 30 minuter iaf, när man har fällade hundar. 

Imorgon är dagen då man får ha hundar okopplade igen sedan tidigt i våras. Jag kan säga att jag har längtat efter denna dag lika mycket som mina babes. Eftersom jag vill att mina babes ska läras till mycket så innefattar även lös hund såklart. Det är lite av ett problem att ha dessa raser lösa, då inte av hundens sätt utan utseendet. Många människor blir rädda över att möta en lös rottweiler så man måste ta hänsyn och har svårare att faktiskt ge hunden samma chans att få möjligheten för detta. Min lilla cocker är en helt annan sak då han knappt lyckat att skrämma en skalbagge ens, men som sagt att möta en okänd rottis uppskattas inte av många.

Jag har nu tränat Alice väldigt mycket för att bli en egen individ och ty sig till mig ute på alla vis vilket går framåt i rask takt och nu även utan Ebba. Hon är en helt annan lugnare hund utan sin storasyster då hon inte har någon som helst konkurrens och nu har jag bestämt mig för att bara ge mig ut i skogen och släppa fröken Alice och se vad hon gör när inte syster är med. Jag tror att hon kommer att hålla sig i närheten och springa som en lycklig tok, men när Ebba är med och är lös så drar hon och gärna de då tillsammans lite väl långt innan de åter kommer tillbaka. Då finner de tryggheten i varandra och har så roligt och hetsar upp varandra så det tar längre tid innan de kommer på att de ska hålla sig i närheten tyvärr. Detta har man provat många gånger så nu blir det ändring. Premiären för säsongen är Alice eftersom Ebba inte beter sig så utan är lugn och sansad medans Alice är ett enegiknippe och yrväder...
Ebba får denna gång stanna hemma för att jag ska kunna läsa Alice beteende utan påverkan av de andra. Jag kommer sedan att endast ha en lös i taget för att bygga upp starkare band att komma på inkallning då vi alla är samlade i flock utom en. 
Detta är jag säker på kommer att hjälpa situationen till max och även lära de andra som stannar i koppel att kunna se andra fara omkring fritt utan att gå i gång på det, vilket de gör idag. Det ska bli en spännande tid framåt med allt annat och även en underbar träningstid med hund. Bara att detta blir en vardag för oss alla vilket kommer att gå fort bara hälsan är med så kommer jag påbörja mer allvar i sök och spår som kommer att vara mer seriöst än de lekar som vi pysslat med tidigare. Att få se hela skaran växa i sig själva är helt underbart och när ena steget efter det andra faller på plats är fantastiskt roligt och helst när man vet att det hade inte hänt om man inte ansträngt sig...

Så med denna bild vill jag bara påminna vilken inställning som speglar av sig beteenden...något att komma ihåg! <3


Det är bara att bestämma sig....

Innan denna träning startar så är det nu dax för en koll hur Alice beter sig i skogen då vi åker Patrik, jag , Ebba och så Alice förstås. Denna dag är det koppel som gäller fortfarande och nu är ett prov att läsa energi och beteende..vi ska även försöka att plocka svamp men om det går eller ej vet jag inte ....

När vi stannar bilen så är hundarna helt extas...flämtar, flåsar och hässjar. Jag har ett litet problem att öppna hundburen då jag kräver att Alice ska sitta kvar och stilla utan att lufta rumpan och försöka ta sig ut. Det dröjer en god stund innan hon tar sig till sans men Ebba väntar med glimten i ögat.  

Energin är inte fullt sansad när de tas ut som den borde vara. Det är mitt fel då jag blir stressad av att Patrik står och trampar och vill iväg. 

Nu ska ni få se bilder hur det sedan såg ut..


Synd att säga att damen är lugn! Tror ni att det gick bra att plocka svamp?


Hallååå....försvinn inte!!!  Ebba!!!! jag kommer bara matte sätter fart!/Alice ;)


Alice hinner kasta en blick på mig och undrar säkert varför jag är så långsam...det här är ju skit kuuul!!!


Suck...det var en himla pers och jag och Patrik fick byta hund. Ebba är lite tänd i början men visar snart nog respekt och tar det lugnt medans det inte finns minsta broms i Alice så här..

Finns en del att jobba med kan jag säga. 
Jag var helt slut innan vi beslutade oss för att åka hem och satan i gatan vad jag hade ont i kroppen efter den terrängen och de rycken som blev...


Det blev ganska mörkt innan vi väl åkte hemåt.

Vi får se om mina tankar stämmer med Alice sätt utan sin syster sedan...

Puss <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar