Summa sidvisningar

tisdag 4 augusti 2015

Sydde mer än en klänning....

Godmorgon alla nära vänner och bloggläsare <3

Åter en fantastisk morgon, solen lyser, himlen är vackert blå och humöret på topp. När man vaknar och får kliva omkring i ett nystädat hus och bara andas in den rofyllda känsla som infinner sig i själen av all ordning och reda....den är obeskrivlig.

Ett enormt tack till Johanna som har gnott som en galning en hel vecka ...jag är så tacksam så det finns inte ord....<3<3<3<3<3


Igår hade jag en riktig skapar dag som jag har saknat en lång tid. Jag har provkört min symaskin någon enstaka gång bara men igår fick den invigas på det viset som räknas. Självklart har jag massor att fortfarande lära mig på den och sedan se om jag kan koppla min dator till den för broderi delen men jag har inte kommit så långt i tanken ännu.

Allt tar tid och mitt fokus kommer att behövas på annat håll i lugn och ro så jag lägger det åt sidan åter igen. Även om jag inte kommit så långt ännu så blev det en hel del gjort igår i alla fall...



Lite spetstyg rullades ut och klipptes efter att ha måttat det ställe som ska prydas. Jag var och är som vanligt vansinnigt trött på alla dessa satans flugor som skitar ner och förstör min tillvaro och mitt hus. Jag tycker att det både är fint och funktionellt med draperier mot flugorna så jag köpte en gång lite billigt tyg på IKEA som jag hade i tanken att sy av vilket jag nu tagit mig an...


Jag sydde två längder till ytterdörren på framsidan då dörrhålet är för stort eller för litet för de standardmått på de färdiga flugnät som finns. och jag måste ju säga att detta är snyggare än de. Nu kan jag öppna och vädra utan att mitt hus se ut som en ladugård i flugmängd...
Som ni ser så har jag även nät utanför, satte för längre sedan upp ett myggnät som är till ett fint tält som man har som mysplats på tomten som jag helt tappat namnet på nu. Så nu har jag dubbla nät utanför ytterdörren så det inte är fri fart in i huset....


Jag sydde även nya draperier/nät till uterummet så att jag kan ha öppet och vädra samt att hundarna kan få friheten att gå ut och in som de behagar då vädret tillåter. Jag är nog ganska nöjd med båda platserna då det brukar vara lite besvärligt att sy i spetstyg men det gick över förväntan måste jag säga.


Jag hjälpte även Johanna med att laga hennes byxor som hon "burit sig åt" med, så nu är även hon glad och tacksam för hjälpen. Hon kom även med en skjorta som hon undrade och jag kunde lägga en fåll på då hon bara klippt rakt av och den såg förskräcklig ut....så det gjorde jag.


Fick även ett ryck och kände för att sy kläder vilket jag aldrig gör eller heller inte tidigare gjort så jag var lite sugen på att prova om det var något jag skulle klara av. Jag köpte tyg en gång som jag fastnade för som har legat länge i lådan, jag hade inte i tanken då att sy någon klänning utan en kjol bara.


Mitt ryck gjorde att jag gav mig på nya saker som jag aldrig har gjort, så jag tog en klänning jag hade som jag gillar modellen på och gjorde om den en aning. Jag klippte till den något längre och ändrade både bröst och ryggpartiet. När jag var klar var jag riktigt nöjd med jag lyckades inte helt då detta tyg inte töjde sig som den jag måttade efter så klänningen blev för liten för mig. Johanna fick agera modell och den var riktigt fin på henne...så jag är nöjd ändå med mitt första klänningprojekt ;). Man lär så länge man lever ...


Här är baksidan på klänningen. Den blev i storlek s/m så det blir att lägga den till samlingen till salu, men men så kan det bli. ;)


Jag provade även att göra en kjol, vilket blev bättre ;)


Inte så galet i alla fall :)


Min skinnryggsäck har nu legat länge och väntat på lite omtanke, så nu lagade jag den vilket tagit emot ...


Sådär, nu hr jag en ryggsäck till :)


Ett par cykelbyxor som legat länge och som spetsen gått sönder på fick bli som nya..


Ja så fick det bli...

Lagade även ett linne som jag saknat och magväskan som Patrik brukar ha när vi åker utomlands som gick sönder då vi var i Dominikanska Republiken, men nu är den funktionell igen ;). Mer än så här blev det inte för sedan var jag trött och avslutade kvällen med att se 4 avsnitt av mannen som talar med hundar vilket jag faktiskt älskar...



Som vanligt fjäskar mina babes och söker uppmärksamhet. Förr funkade det inte att se på tv med en hund som skällde men det har hänt mycket med min babes som har gjort att de lugnat ner sig enormt på väldigt många plan och det här är ett av dem ...skönt att de inte skäller tillbaka på tv:n längre :)


Numer så kan vi hångla till Cesar Millan ;)

Ja ni gott folk mer hade jag nog inte att berätta om dagen igår mer än att lite småplock blev gjort och att jag har lite att ta hand om som Johanna inte klarade av utan jag får göra själv...

Puss och kram ...hörs vidare alla goa där ute :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar