Summa sidvisningar

måndag 17 augusti 2015

Augustifesten -Alice

God morgon alla nära kära vänner och bloggläsare <3

I torsdags efter att jag hade varit iväg med hela högen till grusgropen och sedan varit hemma och vilat så åkte familjen in på festen i Norrköping. Detta är en fest i flera dagar där det verkligen dräller av människor och olika karuseller, hög musik och fyrverkeri.
Eftersom jag gör allt jag kan för att Alice ska vänja sig vid alla situationer då det inte händer så ofta annars eftersom vi bor på landet ganska skyddat från dessa situationer och dessutom varit upptagna med allt bygge under hennes uppväxta så har inte dessa former tagits tid för. Alice tycker att många av dessa situationer är oroväckande läskiga ibland men nu har jag tagit mig i kragen för att försöka utnyttja varje tillfälle för att hon skall få utsättas för alla möjliga situationer så att hon kan ta sig igenom de rädslor som hon har på grund av ovana. 

Många kan tycka att detta inte är en plats för djuren och visst kan jag hålla med men samtidigt är det nödvändigt att möta sådana här situationer om man skall kunna plocka bort ett visst beteende som man inte vill ha i sin hund. Tyvärr så finns det bara en väg som för oss, att möta problemet och skapa nya bra erfarenheter. Ju oftare man får chansen att vara en av flocken i otrygga situationer desto snabbare kommer man att få sin familjemedlem att ta sig igenom eventuella obehag och sedan kunna leva i harmoni utan att bli skrämd för saker. 

Här är alltså en snabb visning vad hon fick möta under kvällen....


Här är det karuseller av alla möjliga slag som snurrar och blinkar, musiken är hög och även jätte mycket folk. 


Alice får gå med mig under hela tiden då jag är hennes största trygghetspelare...


Senare går vi neråt mot strömmen och beskådar vad som händer från en trappa bredvid gatan. Vi ser människor, tivoli, heliumballonger, det hörs skrik från människor samt hög musik och blinkande i alla möjliga färger. Detta är en situation som hon inte alls har upplevt tidigare men hon tittar och tar in intrycken på ett bra sätt genom att stanna liggandes bredvid mig på trappan utan att alls försöka fly eller gömma sig hos mig. kanon bra.


Här avslutas kvällen efter ett par timmar vilket hon tyckte var riktigt läskigt. Smällarna gick ganska bra men det var läskigt när raketerna släppte sina fallande färger samtidigt. Hon skakade ganska rejält och om jag inte hade funnits vid hennes sida så hade hon försökt att fly men tack vare att jag stod stilla och inte jamsade med henne och visade att det var ok att vara rädd så tog det ett par ögonblick så valde hon att trycka sin kropp mot mitt ben och då kunde jag känna hur hon skakade. Det tog en liten stund och fyrverkeriet fortsatte men snart nog trots att raketerna och smällarna blev intensivare så avtog skakningarna ganska rejält snabbt. Visst var hon fortfarande orolig i situationen men valde att själv stanna och inte försöka fly längre. Självklart så var det jobbigt att se henne så orolig då hon hässjade en hel del men om man skall ta sig vidare för att bli trygg i läskiga situationer så krävs träning för inget gör sig självt och det beteende som man i slutänden så måste man hjälpa sin kamrat igenom detta genom att bara finnas där.

 


Vi stannade kvar tills att det var slut och begav oss till bilen direkt därifrån. Nu fick vi ju åter ett problem då parkeringshuset hade stängt och min bil var inlåst! Märkligt att det alltid ska hända något sådant. Patrik ringde jouren och det kom en underbar man och hjälpte oss så vi fick ut bilen och kunde åka hem. När vi väntade utanför så mötte vi upp Johanna och Pia som åkte med oss hem. Vi åkte raka vägen hem och somnade alla ganska omgående efter kvällens aktivitet.... ;)

Jag kan även tillägga att INTE Alice har tagit skada av erfarenheten utan tvärtom, hon är riktigt duktig och faller tillbaka i trygghetens tecken och visad harmoni ganska fort även om det denna gång var en ganska extrem kväll...träning ger färdighet och ingenting går på en dag utan kräver tid och upprepning tillsammans med en lugn och stabil förare :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar