Summa sidvisningar

fredag 20 februari 2015

Boden före och efter...

Godmorgon igen, alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Här är nu ett annat inlägg. Jag och min man har varit fullt upptagna i några år med bygge, renovering, planering och gud vet vad med allt annat som jobb, hundar och allt annat man ska göra. Många har sett detta tidigare så det legat ute på återbruka mera och även på min fb. Vi bor på min avlindnes underbara farmors gård där jag var när jag var lite och har gett mig tusan på att inte det där jag kan göra något åt det ska förfalla utan hedra farmors önskan att det tas omhand. Vi flyttade till gården i mars 2010 men hade haft tillgång här och började städa upp redan 2009 i oktober efter 3 dödsbon. Jag kan säga att det har varit mycket arbete. Denna bod läckte som ett såll rakt genom taket och var så nerkörd när man började rota i den. Vi var fast beslutna att vi skulle göra ett litet hus av det hela där barnen skulle få bo. Detta var det första vi började med så att inte barnen skulle få lida över att vi valt att flytta till mer eller mindre ett råttbo där ingenting varken funkade eller var fräscht. Barnen bodde kvar med deras faster i Gusum där vi hade vårt förra där de gick i skolan. De var hos oss på helgerna men var kvar i Gusum för att gå i skolan, alla tyckte det var bra och vi hade ett mål. Vi skulle ha huset klart för inflyttning till sommarlovet började då vi bestämt att barnen skulle flytta hit. Nu var det dock inte bara detta som skulle byggas från oktober-juni 2010 utan vi skulle på bröllop i april då en syster till Patrik gifte sig, vårt eget bröllop planerades mitt i all bråte vilket skulle äga rum den 29:e maj, en lysning, 2 svensexor, 2 möhippor, snöskottning handskottning, 5 mil härifrån gjorde det hela vintern och det var en av vintrarna som det var enormt mycket snö. Vi var ute så gott som varje natt mellan varven och skottade och sandade i sådär 8-14 timmar varje gång. Jag hade 2 hundar då och en extra Golden Douglas som var hos mig varannan vecka då husse var i Norge. Så hela bunten hade jag med mig när vi körde snö. 

I samband med detta var man en aning stressad då man skulle åka på bröllopsresa innan skolavslutningen i 2 veckor till Thailand. Min bröllopsklänning skickades hem från Kina och var 21 cm för liten i ryggen, hästen som skulle dra vagnen var för gammal, bröllopet innan hade de tårtor som jag ville ha så jag fick önska annan design, planet till resan blev inställd på grund av ett vulkan utbrott på Island så det var ett moln som hindrade flygtrafiken....

Trots allt detta som jag kan berätta mer om, om så önskas har varit ett eldprov men vårt mål var fortfarande detsamma. Barnen ska ha ett bra boende när det flyttar hit så de kan bjuda hem sina kompisar och leva normalt även om vi har det knöligt ;)

Detta är den första delen av vad vi bl.a åstadkommit. Jag visar här bara utsidan eftersom jag inte har tid att visa mer just nu men detta är vara början av vad vi åstad kommit jag och min man. Men våra bara händer, ingen hjälp är intagen av varken snickare eller något annat. Allt är gjort från at handgräva ut grunden för isolering till att renovera skorstenen. 

Alla bilder jag senare kommer visa på alla byggen är planerande av mestadels mig, Gubben bygger, jag han grov slipar och spacklar, jag fin spacklar och slipar, jag inreder, tapetserar och målar. Jag berättar hur allt mer eller mindre ska se ut så får gubben komma med en lösning. Vi sliter tillsammans, vi blandar bruk och gjuter tillsammans, lägger golvvärme, jag lägger klinkersgolv, Patrik murar, jag slammar...

Jag kan fortsätta hur länge som helst....men stoppar här.

Kanske blir ni lika imponerade av vad man faktiskt kan göra själv bara man har viljan och vågar...



Här är boden som den alltid har sett ut så länge jag kan minnas, den är från 1800 någon gång och ser fin ut som den är men jag kan lova att skenet bedrar. Hur som så gjorde vi om den till något som behagade oss...


Här är nu boden så gott som klar, lite saknas så klart men det är mest detaljer. I stort sett allt material är köpt på Byggmax för att spara så mycket pengar som är möjligt...

Fler inlägg på byggen kommer jag att dela. Ni är välkomna att kommentera om ni vill :)

Ha en bra dag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar