Summa sidvisningar

måndag 16 februari 2015

En bit till klart....

God kväll alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Nu kan jag avslöja an av bitarna som har försiggått här hemma. Patrik har nu varit hemma ett tag och vilat upp sig och samlat ny inspiration vad gäller bygget av huset igen. Det finns fortfarande en hel del att pyssla med. Det som är skönt är när de små bitarna som är kvar på vissa ställen blir klara, saker och ting får helt plötsligt en helhet på inte alls lång tid. Det som är stora bitar kvar är vardagsrummet som ska rivas ut helt och hållet och även ett stort badrum på 25 kvm. Tomten skall anordnas samt bonus grejer på tomten som jag håller för mig själv. Jag kan avslöja att jag nu har funnit en idé som kommer bli så satans bra när den är klar, det är bonusen till vardagsrummet som vi har varit oense om i flera år. Gissa vem som är segraren ;)....jag eller gubben?

Jag hittade en bild på nätet om hur jag hade tänkt och sedan de detaljer som var kvar att lösa i huvudet löste vi tillsammans, ett av förslagen kom från gubben då jag kläckte en annan idé....ja sådär håller vi på, det är vår typ av ritningar när vi gör något.

För typ en vecka sedan när jag satt upptagen med annat så häver Patrik ur sig att han vill ha en ritning på hur balkongen ska se ut, bara sådär! 
Va fan kan jag få en stund på mig eller? Ja ja, det var bara att fundera och dra sig till minnes sedan vi var iväg på vår semester till Dominikanska Republiken i höstas. Jag trodde jag hade något kort men det fanns ingen helhet någonstans men jag gjorde en skiss och visade min tanke som Patrik sedan skulle få till handling.

En ritning var allt jag behövde göra åt den här biten för resen har gubben varit super duktig med och gjort precis allt själv, jag har varit upptagen med annat.

Jag säger som jag brukar, visst blir det bra när jag får bestämma ;) 

Jag bifogar här lite bilder på vad som blivit gjort på balkongen,  denna vår ska vi njuta av morgonsolens goa varma strålar till morgonkaffet och gissa om jag längtar efter fåglarnas sång på morgonen att vakna till. Helt underbart


Här är ena sidan och det provisoriska räcket som sattes upp snabbt förra året för att det skulle finns något och man inte skulle behöva vara rädd att ramla ner. Vi har även klätt in den nedre delen med plast under vintern bara för att slippa snö och blåst hela tiden. Det är verkligen fult men det har varit sjukt skönt att inte behöva skotta en enda flinga på denna sida eftersom jag inte kan skotta längre. Som sagt en kanonbra lösning.


Här har nu balkongräcket kommit upp med det mönster som jag skissade upp åt min kära make att fixa till på en mall och greja till åt sin fru. Tro det eller ej men han tycker det är skit roligt att få utmaningar av mig både nu och då. Jag kan säga att jag är ganska kräsen så han har lite krav på axlarna, men varje projekt är en prövning och självklart är det roligt att göra nya saker och lösa problem.


Andra sidan från början, förra veckan...


Idag efter jag äntligen hade tid att slita mig från datorn.


Här är helheten på huset. Tomten är dock full av bråte men det är tyvärr smällar man får ta till viss del när revovering eller bygge pågår. Jag har inte heller varken haft tid eller hälsa till att röja ute och inte heller har det varit snöfritt så jag kan göra så värst men den tiden kommer snart nog. 
Som ni ser så är allt det ofärgade virket nyuppsatt, det är knutbrädor, dörrfoder, duvlådor under vindskivornas ände, hela lockpanelen på spetsen är klar men inte riktigt allt på väggen bredvid balkongdörren och räcket som här är gjort.


Här är även lite bonut som tillkommit som jag inte ens visste om att han pysslade med där ute. han fixade fönsterfoder på alla fönstren på denna gavel som har saknats länge.


Jag bjuder även på en bild i mörkret då det är lite mysigt med en vanlig belysning på balkongen. Det kommer bli så fint när det sedan är nymålat och klart, för nu är det endast det som återstår på vissa bitar.


Jag återkommer med mer för dagen i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar