Summa sidvisningar

tisdag 9 september 2014

Tar mig tid....

Godmorgon alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Sitter nu med datorn i knät åter igen, nyhetsmorgon surrar med sina röster i bakgrunden. Ebba och Alice ligger som vanligt vid mina fötter och snusar tungt.
Jag har nu inte skrivit på ett par dagar, jag har fått saker som kommit i mellan i ett och när jag väl haft tid så har jag varit så trött att jag inte orkat. Jag har nog varit i startgropen till uppdatering säkert 4-5 gånger men det har lagts åt sidan. Jag har varit aktiv med snabbisar på fb med mina vänner då en del efterfrågat vart jag tagit vägen och hur jag har det. Skönt med människor som bryr sig...:)

Tänkte nu försöka att ta ifatt den tid som jag inte har fått nerskrivet eftersom jag lätt själv glömmer vad jag gör med mina dagar.
Jag har nu börjat känna igen mig själv igen. Ryggen spökar dock mer nu än vad den gjort tidigare. Vet inte om det har med att jag lagt av med mitt medicinintag mitt på dagen eller om det beror på att det blivit kyligare. Det sist nämnda är nog det mest troliga. Bävar lite inför den kallare årstiden som nu närmar sig med stormsteg. Är ärligt talat rädd för att jag skall bli som förra vintern vilket var en riktig mardröm.

Eftersom jag nu har känt igen mig en aning så har min skapar glöd börjat att tändas igen, glädjen kommer tillbaka och jag har inte haft någonting som stör ordningen hemma mer än min egen hälsa. Jag klarar inte för tillfället av allt som jag gjorde för ett par veckor sedan, känner av smärtan hela tiden men blundar.

Nu kör vi dagar som varit ;) och hoppar resten...

Lördag....Söndag
Kommer inte riktigt ihåg hur morgonen var men det tog tid innan jag kom igång på dagen men jag fick trots allt en del gjort.
Patrik började att ta hand om mathissen som ska upp på övervåningen. Den skall gå ifrån köket bredvid spiseln och rakt upp i kontoret som ligger vägg i vägg med salen, där vi tänkt kunna ha en del middagar i en annorlunda och mysig miljö. Där finns stora tunga och gamla möbler. Inredningen är inte helt klar men på god väg och det har nu stått stilla där ganska länge då vi haft annat att göra som är viktigare samt tid för nära och kära.
Inredningen går i rokoko och ett stort italienskt vitrin, kristallkrona, en gamla guldfärgad soffa med original tyg samt en historia sedan 1922.

Visar ett par gamla bilder så ni har en hum om vad jag pratar om.



Detta är en del av mitt och min makes livsverk som vi tillsammans byggt från absolut ingenting. Jag kommer säkert att visa mer vid senare tillfälle men inte just nu.
Självklart är vi supernöjda eftersom vi endast använt vårt eget tänkande, inga snickare utan helt på egen hand skapat allt själva från ingenting, dvs inget gammalt som är renoverat på denna del utan en tillbyggnads del då detta är en bit av övervåningen som vi skapat.Allt är jag och min man som gjort. Stomme, ritning, tapetsering, målning, spackling, gipsning, slipning, golvläggning, stomme, takstolar, ja ni fattar...ALLT!

Nu är då mat hissen även på g...

Detta är ett vanligt köksskåp som har ett exakt likadant på undervåningen dvs köket och där det saknas golv mellan. Vi ska nu få ihop dessa skåp till en hiss, koppla dit en eldriven motor och en låda med hyllplan där man kan förflytta mat och disk till och från matsalen utan att behöva bära genom hela huset. Smart tycker jag och glänser lite över mina knasiga idéer ;) 

Hur som så är det nu på gång så nu får vi se hur lång tid det tar innan det blir klart, huvudsaken är att inte kartongen med skåpet ligger i vägen längre.

Detta jobb påbörjades i lördags och även kofferten på min bil där det skall göras ett rejält galler till att mina hundar skall kunna åka säkert och att jag skall kunna öppna kofferten och att de trots detta är kvar där. Jag köpte ett par grindar för längre sedan vilka är för små till min bil eftersom jag åker minibuss, så nu har min man svetsat en ram till dessa och jag har önskat ett stopp in i bilen så de stannar bak. Jag har berättat hur jag vill ha det och Patrik har byggt åt mig. När han är klar har jag sedan målat upp det så jag är nöjd. Vart över förväntan det med. Så självklart är jag super nöjd åter igen. Både mathissen och kofferten blev klara under söndagen.
Köpta grindar, skapad ram

Inlagd gummimatta som extra skydd. Egen skapat galler inne
i bilen. Detta är 2 delar för enkel montering.

Ett galon-skydd är nu inlagt för ett extra skydd samt för enkel rengöring.
En av mina tjejer kräks gärna i bilen så nu underlättar städningen radikalt.
Även kedjor som extra utrustning sitter fast så det åker ännu säkrare
 samt inte kan smita förbi om man öppnar, då en del är rädda för denna 
typ av hundar. Det spelar ingen roll att jag berättar att de är jätte snälla 
eftersom människor är rädda ändå. Detta för visad respekt.
Här är nu kofferten helt klar.

Mer under helgen har hänt. Vi har haft underbart besök av underbara människor och hund, Gunn, Paul och Atlas har varit här. Denna gång var inte hundarna ihop av ren lathet från min sida. Det slutar alltid med att jag får bada mina tjejer och helst Alice då Atlas slemmar ner dem så in i vassen när de leker. De alla har naturligtvis fått gott om motion ändå men inte samtidigt.
Jag var klar med min present som jag gjort till Gunn som tack för all hundvakt hon ställt upp med under vår tid tillsammans. Jag köpte en tavelram när vi var på Ullared under sommaren och var nu klar med den. Gunn blev super glad vilket syntes på hennes ansiktsuttryck, vilket var riktigt glädjande. Jag grejade till en tavla åt henne som visar alla hundar hos mig som hon hjälpt till med mer eller mindre.
Tyvärr saknar jag bild just nu men jag kanske kan få tag i någon så jag kan visa vad hon blev glad för.
Även Paul fick en present. Jag har ett tag nu tyckt lite synd om honom som blir lite utanför när han inte är med i gemet via fb och andra forum på nätet som alla andra. Han fyllde precis år så jag kunde skylla på att det var en födelsedagspresent. Om jag ska vara ärlig så fanns inte det i min tanke så jag hade tänkt köpa denna present i alla fall.
Jag beställde hem en surfplatta till honom.Jag laddade upp den och ställde in rätt språk. När de idag kom hit så skapade jag ett googlekonto, en mail och ett fbkonto åt honom så han kan vara med och se lite vad som händer. Jag frågade även vad han ville ha för spel då jag vet att han brukar spela en del. Han fick välja sina spel och jag installerade dem åt honom. Jag försökte även visa honom lite hur plattan fungerade så han kan komma igång att kunna använda den. Jag tror han var en riktigt glad själ denna dag. Jag var kanon glad att de båda var så glada över sina presenter, jag tror i själ och hjärta att de värmde och jag hoppas verkligen det då jag bara tänkte på hur jag nog själv skulle uppskatta detta och det vore ombytta roller.
De båda samt Atlas blev kvar ganska sent...eller till 21 i alla fall. 

                             


"Lilla" älskade Atlas <3


Fina killen lägger sitt fin huvud på sne ;)

Lilla Winston fick följa med Gunnsan hem och kompa med Atlas. Både skönt en stund och nyttigt för de båda.
Jag ifrågasatte om jag och min kära skulle ta ett varv med corronspelet vilket var extremt länge sedan.
Patrik gick och hämtade det, jag städade av bordet så det gick att vara där och spela. Vi hjälptes åt att fälla upp vardagsrumsbordet till ett större bord så vi fick plats ordentligt. Till detta under kvällen blev det ett par glas vin innan vi till slut kände att det var dax att tacka för oss till kvällen och gå och lägga oss. Jag somnade inom 2 röda..sjukt fort som om någon slagit en stekpanna i huvudet på mig... ;).
Under söndagen fick vi helt oväntat besök. Dörrklockan pinglade med ett fågelkvitter vilket innebär att någon står vid grinden på baksidan. När jag kikar ut så ser jag mamma :) :)... Så rolig överraskning. Hon och Christoffer, Patriks bror hade varit vid pappas grav och firat hans 72 årsdag . Man hade gjort graven jättefin.
Saknar pappa enormt mellan varven, men nämner det sällan. Han finns i mina tankar och i mitt hjärta men det vet han om han kan känna sådant efter sitt första liv. 
Jag älskade verkligen honom, gör det fortfarande men inte med den närvaron längre eftersom han inte finns hos oss längre. Jag vet inte om någon kan förstå vad han betydde för mig, men jag hoppas att han visste...



Mamma och Ebba hånglar och ska precis påbörja sitt pusskalas <3

Under eftermiddagen gjordes gallret som jag tidigare visade klart, vi åkte ner till Move in och käkade pizza. Ebba och Alice fick följa med och inspektera vad som hände utanför bilen genom sitt galler när vi gick in och åt. De skötte sig suveränt även denna gång. De båda satt tysta och beskådade allmänheten. Många blickar och kommentarer lades på grund av dem. Bordet bredvid oss satt och hade diskussionstoner om de maffiga och vackra hundarna i bilen utanför ;)... undrar vems de babesen var de pratade om ;)

När vi käkat klart så åkte vi ner till viken och hämtade Johanna hemma hos Pia. Snackade lite med Lotta och Kent. Köpte en halti av Lotta som hon inte behövde.En som var lite mindre och snällare mot nosen än den jag har hemma.
Väl hemma igen så orkade jag inte så mycket mer.  Jag gick ut och klippte gräset så långt som jag hann innan mörkret fick mig att sluta, hundskiten på tomten var redan borta och hundgårdarna var rena.
Vi avslutade kvällen med att sätta igång 2 maskiner tvätt och titta på Millennium för att därefter störta rakt i säng ännu en gång.
En händelsefull helg med mycket nytta och nöje måste jag säga. 
Hoppas er helg var lika bra som min <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar