Summa sidvisningar

lördag 26 juli 2014

Träningscampar med hund ;)

Godmorgon alla nära, kära, vänner och bloggläsare <3

Nu är det väl dax för några rader igen...jag är ju utav den kalibern att jag älskar att skriva...så vad är inte mer träffande en morgon som denna?

Gårdagen innehöll en hel del av städ och plock, blandat med besök. Vi har sagt länge nu, ja faktiskt enda sedan husvagnen äntligen besiktades att vi ska ut och "provcampa" med hund. Nu är det så att lilla Winston som har snart 10 år på nacken vet hur man gör och beter sig på en camping. Vi har haft Ebba med till Öland för ca 3 år sedan men ensam då inflytandet från honom inte skulle få tillfälle att spegla av sig. Vad menar jag med det nu då? Jo, Winston funkar jättebra men när jag har fler hundar med mig, alla har han varit med att fostra så blir han väldigt beskyddande och vill visa att det är hans "små" bebisar och att ingen har dit att göra vilket innebär att han skäller och morrar. Detta ville jag inte ha med i starten för Ebba som då är en rottweiler medans Winston är en cockerspaniel. Det finns redan så mycket fördomar för rottisarna och jag vill då inte att mina ska skälla och morra både nu och då utan att de gör det när det är mer befogat. Vill alltså inte att Winston lär Ebba detta beteende så därför fick hon följa med ensam och skapa sig en egen uppfattning om tillvaron med oss. Vi hade enormt trevligt och hon funkade exemplariskt vilket var jätteskönt.
Tidigare har vi campat med Winston och Freja vilket är mina två cockrar som levt tillsammans större delen av sina liv men sedan ett par år tillbaka så bor Freja hos Ullis som alltid har varit min privata hundvakt genom alla år åt dem. Varför kan man fråga då kanske...jo det kan jag berätta.
Den lilla donnan är en fruktansvärt trevlig tjej men har ett energiskt beteende som inte går att ändra på. Hon far omkring, snurrar, dansar, tjuter och piper oavbrutet mellan varven vilket gjorde att det skapades oro i hela flocken. Jag hade då skaffat min lilla Zeke när det visade sig första gången. Han var en rottis utan papper och blev tyvärr bara 11 månader då hans bakdel var helt paj så jag var tvungen för hans skull att låta honom befrias från smärtan. Med dessa 3 Winston, Freja och Zeke var det lite rörigt ganska ofta men jag trodde det berodde på Zeke som var en valp...men jag hade fel. När jag senare Skaffade Ebba så var situationen likadan igen, jag plockade bort Freja ur flocken vid några tillfällen och det blev då påtagligt harmoniskt direkt. Ni som vet hur Freja är vet precis vad jag menar men ni andra har kanske svårare att först.
Hur som så kan jag berätta om dem alla hur länge som helst och varför jag fattar vissa beslut men jag gör inte det nu utan fortsätter med det jag startade med. Detta är i alla fall anledningen till att hon bor hos Ullis och att vi skrivit ett avtal angående Freja mellan oss. Hon funkade inte i flock på det vis att hon påverkade alla negativt, då harmonin försvann helt i perioder.

Som jag sa så har jag campat med dessa 3, Winston Freja och Zeke samtidigt och det har funkat jätte bra . Ebba ensam vilket funkat jättebra och nu pratar jag om stora campingar med mycket liv och rörelse.

Vår livs situation har ändrat sig radikalt de sista åren så vi har inte kunnat åka och campa på flera år så nu tar vi tag i det igen. Vi är nästan alltid hemma med våra hundar och har fullt upp jämt så det saknas träning att vara ute i rörelse bland folk och andra hundar. Vi har ofta besök av alla möjliga människor och många andra hundar, är hundvakt nu och då så jag menar inte så utan att själva komma iväg. därför tycker jag att det är viktigt att ta saker lugnt och lära in campingen naturligt för dem i lugn och ro innan vi sätter oss på en stor camping med 2 ovana rottweiler och en cockerspaniel som gärna drar igång ligan. Min mardröm skulle vara att få höra att jag har folkilskna rottisar bara för att de skäller och naturligt vaktar i ren instinkt och ovana för situationen. Det är mitt ansvar som hundägare att visa respekt för andra människor och att ta mitt ansvar mot mina hundar att de ska få känna trygghet, därför gör jag så här.
Vi har varit iväg en natt med husvagnen för några veckor sedan. Då valde vi mitt ute i skogen för att vi bara skulle vänja hundarna med hur vi ska bo och hur trångt det är så att man måste respektera varandra på väldigt liten yta. En gammal Kabe -77 smaragd är vad vi har, och då 2 vuxna, en tonåring , 2 rottweiler och en cocker spaniel och inget förtält denna gång. Det gick över förväntan bra den gången :)

Nu tar vi då nästa steg....
Vi skulle ha åkt tidigare i veckan men jag vägrade då det varit så varmt! Då kanske man undrar hur sjutton jag kan åka nu men jag ska tala om varför. Jo denna gång valde jag att åka till en kompis, Micke. Han har en sommarstuga ute i skogen där det är mycket träd och mycket skygga. Igår när vi kom dit så var det en oerhörd skillnad på temperaturen här gentemot hemma, det var riktigt behagligt här. Jag har nu släpat med massor av saker för just mina Babes för att kunna utnyttja situationen här och samtidigt träna andra saker och borsta lilla Winston när vi ändå inget direkt ska göra utan bara ska umgås :).

Jag var jätterädd för värmen så när vagnen var på plats så var jag snabb som attan att kasta ut burar och ställa upp på gräsmattan. en varsin till dem så de fick så mycket fläktande som möjligt och självklart vatten direkt.
När de fått sitt och det hade det bra så startade vi med att sätta upp förtältet och greja lite åt oss. Mina babes var kanonduktiga och fann sig med detta superbra.
Vi gjorde lite käk  och käkade, sedan fick Patrik sätta i skruvar i marken och kedjorna togs fram så de kunde röra sig lite mer efter att jag tagit dem alla på en liten promenad. Alice höll dock på att hoppa ur skinnet då nosen mötte en groda...det var en konstig sak...kanske farlig! ;)

När det var vid skruvarna så flyttade Rickan och jag in burarna i förtältet där de då har en varsin plats med mer utrymme än i vagnen. Jag lät den sova där sedan hela natten och hade dörren öppen in i husvagnen, De har haft det betydligt behagligare än vad jag kunnat föreställa mig, de ar alla varit super duktiga och funnit sig i allt jag bestämt för dem. De har varit fullt avkopplade och inga fasoner alls så nu får vi se hur dagen blir med campinglivet by day ;)
Vi hade alla en riktigt trevlig kväll och jag tackade för mig först då jag var kanontrött. Jag somnade nog nästan innan jag fått ner huvudet på kudden skulle jag tro. Johanna är inte med än eftersom hon for med Adde och Jenny till Skara sommarland idag så hon kommer till oss ikväll. Min morgon idag har alltså varit super lugn! Alla hundar sover, likaså gubben och tösen är borta. Bara jag kaffekoppen och datorn har kompat med lite låg musik i bakgrunden och lite fågelsång samt några solstrålar som tränger in genom trädkronorna....helt magiskt rogivande :).

Önskar er alla en kanon dag...mitt motto är att skapa mig en sådan :)

Självklart blir det några bilder från vårt taikonlass ;) och vår gemenskap...
Hemma....utslagna hjältar i värmen

Alice inspekterar en fjäril ;)

En snabb lösning från en varm bil. Här fick babesen vara medans vi satte upp förtältet och tog det lite lugnt en stund.
Så här såg det ut efter en stund...ölen som Rickan håller i kan jag skvallra om att den är min ;)

Grabbarna grus ;)

Babesens nattplats denna gång, riktigt skönt att det fått en egen plats även när vi campar :)

Min första lugna morgon, har allt jag kan begära <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar