Summa sidvisningar

måndag 10 november 2014

Tisdag 4/11 Catalina utflykt dag 8

Godmorgon alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Idag var en trött morgon, ryggen värkte som så många andra dagar och migränen kände sig väl påmind. Jag hade inte alls lust att ge mig iväg på en utflykt men det var bara att ta sig i kragen och se till att kurera sig. Vi gjorde oss redo för att komma i form. Vi gick till frukosten tidigare idag efter att ha vaknat till. Vi avstod kaffet på rummet för att spara lite tid så man slapp stressa.

Nu blev det en aning stressigt ändå. Ingen av oss kunde äta upp den frukost vi hade tagit till oss, vi var båda lite jolmiga i magen men gjorde allt vi kunde för att vara redo för en dag till sjöss.

Vi hade 5 minuter på oss att ta oss till den mötesplats nere vid havet där vi skulle mötas, men när vi kom dit var det inte lika bråttom. Jag vet inte men det är nog här som på alla andra ställen utomlands...dominikansk tid...dvs det blir ungeför den tiden men inte tidigare. Vi var en hel hoper av folk som stod där nere och vi hade ingen aning om vad som väntade. Ett gäng stod och försökte få på sig våtdräkter inför dykning och så pratade man om en båt med engelska och en med spanska. De med våtdräkterna fick gå på först. Vi fyllde i en blankett där man fick gå i god för att man kunde simma och lite annan information.

Vi begrep fortfarande ingenting men nu var det dax att kliva ombord. Jag gick fram och frågade om det var samma båt som vi Catalina besökare skulle åka med som de som skulle dyka vilket var så. Så ena båten var det engelsktalande på och den andra spansktalande på.

Vi klev nu ombord och musiken vrålade på dominikanskt vis i båten. Förarna gjorde lite narr av varandra då den andra båten blev en aning mobbad då de inte hade någon musik alls.
Vi hade en kapten, en fotograf och en grabb som inte såg mycket ut till världen men världens roligaste underhållare! Man hade inte förväntat sig det vill jag lova.
Killen var en liten tanig väldigt mörk kille, såg inte så gammal ut, han sa först inte så mycket utan lossade båten, tjuvkopplade den för att den inte ville starta. Packade den med en massa dricka i stora kylväskor. Man trodde han bara var en liten båtkille som var hjälpreda men ack vad vi bedrog oss.

Båten startade och då gick grabben igång! Han började sjunga och dansa galen mot andra båten för att göra narr av dem där ;).

Vi drog vidare, resan tog nästan en timma och vädret vid land verkade inte alls bli bra. Det förväntades regn till förbannelse. Vi däremot som drog ut till sjöss fick fantastiskt väder :).
Båda båtarna hade mer eller mindre kapplöpning där de for över varandras vågor mellan varven för att skvätta ner passagerarna för att locka fram skratt samt lätta upp stämningen en aning. Vi som satt längs bak blev offren....så klart.

När vi åkt ca 45 minuter så stannade de båten och dykarna gjorde sig klara med att gå ner med sin utrustning. Vi andra fick en snorkel utrustning och nu skulle vi ha 45 minuter på oss att glida omkring och snorkla. Det var kanon trevligt att se vad som gömde sig under ytan. Vi fick med oss brödbitar ner under ytan för att locka fram fisken med och gissa om det var fisk! Alla möjliga färger och former, i mängder. De åt ur handen i stim, något inte vi i vår kultur har upplevt! Skit fränt!

Vi gled nu omkring på ytan i ca 30 minuter sedan försökte jag ta mig upp då det var lite jobbigt för mitt cyklop började ta in vatten. På båten var det ett himla drag. Kaptenen och grabben stod för en rejäl dans show där de tjoade och tjimmade som bara den och underhöll alla resenärer som inte var nere i vattnet.

När dykarna kom tillbaka hade kaptenen med sig en enorm krabba som grabben tog och visade för oss. Han dansade sedan marenge med den, vi hade kanon roligt åt honom. Man såg att han var van att hantera dessa djur så den varken tog skada eller grabben blev nypen för det hade nog inte varit rolig för den var enorm! Efter en stund så släppte de försiktigt tillbaka den i vattnet igen.

Solen värmde med sina starka  strålar och allt var mer än väl till belåtenhet.

Strax efter så kom alla åter upp ur vattnet för att fara vidare till ön Catalina. Det tog ca 15 minuter dit. När vi anlände var ön nästan tom på folk, det enda som fanns var de som passade upp på alla turister och de som hade sina små butiker som de ville att vi alla skulle handla av. Vi var inte alls intresserade så vi stannade vid vår sol stol som togs fram till oss.

Efter några dopp i det kristallklara vattnet och solens brännande hetta så skulle vi åter igen få snorkla. Vi hade 2 killar som simmade före och visade oss snäckor, sjöborrar, svampar, fiskar, en rocka som han lekte fram till oss. Man fick känna på vissa saker. Patrik fick en sjöborre i sin hand som han under vattnet sträckte till mig och när jag höll fram handen så sög den sig fast i min handflata och ville inte släppa! Jag hade ingen aning om hur jag skulle bli av med den men efter att ha simmat med den fast i handen i ca 5 minuter så släppte den självt....som väl var!
Vi simmade mot stranden igen, på vägen tillbaka så dök 4-5 st små bläckfiskar upp mitt framför mina ögon precis under utan, jag såg dem knappt först. Jag knackade på Patrik för att visa vad jag såg. De såg riktigt fula ut...hahaha.

När vi sedan gick upp igen var det åter sol och bad ett tag innan klockan var dax att få en grillbuffé på stranden. Det som var en aning förvånande var att det var en himla massa mygg mitt på blanka dagen i solen, sådant är ju inte vi vana vid direkt ;).

Lunchen var fantastiskt god och hela upplevelsen var underbar. Vi hade allt all inclusive som tidigare så ett bord var uppdukat med dricka som vi kunde hämta vid bara vi ville ha något.

Vi kom dit vid 10.45 och åkte därifrån kl 15 för att vara tillbaka 16.
Vid 14 tiden ändrade sig vädret radikalt...det drog ihop sig fort! Solen försvann och molnen drog ihop sig fort, åskan kom och snart nog öppnades himlen och det riktigt vräkte ner. Vi och några till satte oss på båten och där bjöds det på förfriskningar...rom och cola samt öl hela vägen hem. Det var en riktigt rolig resa tillbaka men kall. Vi frös nog allihopa något, var totalt dränkta. Grabben underhöll som en galning och man undrade nästan om han gick på något, vi skrattade som stollar och hade såååå roligt.

Väl tillbaka vid stranden så var alla förfriskningar på båten slut, en del av resenärerna något berusade. Vi hade många kanadensare på båten med oss. När vi strandade så skrek Karen till Patrik att hon visste vad han gjorde i vattnet....han kissade!!! hahaha...
Vi skrattade så vi stod dubbelvikta, Karen själv var så kissnödig att hon höll på att kissa på sig när hon skrattade. What a fuck uttryckte hon sig och sprang ner i vattnet....det blev en reaktion och säkert 4 st till hängde på...hahaha...   Vi höll på att garva ihjäl oss!!! Inget misstänkt vad alla de gjorde hahaha.

Vi gick allihopa raka vägen till poolbaren och fortsatte med vår otroligt glada stund där....

fortsättning följer..........

Båtfärden mot Catalina

Hela ligan som åkte ihop

Catalinas vackra strand

Solens otroliga strålar

Självklart en fotbild men med strandens kamouflage ;)

Båtarna vi åkte med

info skyltarna

Utsikten från toaletterna, men JÄKLAR VA MYGG!!!
Man såg ut som ett slaktsvin när man slog dem på kroppen!

Älskar detta!

Ett dopp i det kristallklara karibiska hav som erbjöds. Det är absolut det renaste och klarase vatten jag någonsin sett....helt himmelskt vackert och underbart!