Summa sidvisningar

lördag 18 juli 2015

Bandaget ska tas av och skadan luftas....

God kväll alla nära kära vänner och bloggläsare <3

I måndags var den dagen då jag skulle ta bort Alices bandage och son nu skulle låta sin skada luftas. Detta skall göras för att läknings processen behöver syre och att såret skall få torka. Det var såklart lite nervöst vad jag skulle finna under bandaget eftersom jag inte sett hur det sett ut sedan i onsdags då det lades om och nu när detta ägde rum var på måndagen. Alice hade slutat med sin antibiotika och även antiinflammatoriskt smärtstillande i fredags, den dagen hon skulle ha varit i Tvååker på sin första utställning, och varit utan mediciner sedan dess.

Hon har inte haft feber och har nu tempats varje dag sedan den dagen olyckan skedde. Kan säga att hon är inte jätte sugen på en temp i baken men står så snällt stilla tills att jag är klar..

När bandaget togs av var jag inte riktigt nöjd med vad jag såg, tyckte att det såg bättre ut gången innan då jag såg det. 

Där dräneringsslangen hade suttit var det nu en aning infekterat det hade blivit ett litet fult sår på ovansidan och dräneringen såg inte i mina ögon alls jättebra ut,

Jag tvättade hennes sår med klorhexidin efter jag tog bort bandaget för att det skulle bli rent ordentligt. Hon hade nu även tvättat sönder sina bakre tuttar i säkerligen substitut för att hon inte kunnat komma åt benet. Men bandaget hade hon inte rört, hon har även varit så duktig så att man har kunnat sagt till att hon ska sluta tvätta och hon har gjort det.



Visst har det gått ihop bra om man tänker på hur det såg ut då hon skadade sig en jag är ändå inte till freds med hur det såg ut...utan jag ville att någon skulle titta på såret , någon med erfarenhet!

Jag ringde nu ner till Distriktsveterinärerna igen för att jag ville att någon med god kunskap skulle hänvisa mig vad och hur jag skulle göra för bästa möjliga vård får min tjej, men ingen svarade i telefonen där och då satt jag ändå i telefon kö som nr ett länge, Jag ringde fler gånger och blev mer och mer irriterad att man inte svarade då jag faktiskt ringde jourtelefonen....

Jag lämnade ett meddelande att de skulle ringa upp och berättade kort om mitt ärende. Till slut tröttnade jag och ringde min ordinarie veterinär Hund och Katt Doktorn som jag annars alltid är hos och som alltid varit underbara med service och behandling.  

Nu kan man kanske undra varför jag då inte var där denna gång och det var bara för att detta hände akut på en jourtid och min ordinarie har tyvärr inte jour på det sättet. Så av den anledningen så hamnade jag hos en annan.

Hur som så ringde jag till min ordinarie och de tog emot mig bara 45 minuter efter jag ringde. Detta var egentligen ett besök som skulle vara gratis om inget gjordes med material men eftersom de där jag var under behandling inte svarade så kostade besöket akut nästan 1000 kr. Självklart åker jag vart sjutton som helst med min hund bara hon får hjälp med jag kan tycka att det är extremt dåligt att man inte får tag i en jourhavande veterinär eller inte heller någon alls på kliniken då det var en vanlig vardag på förmiddagen som jag ringde! Skärpning!!! Det är riktigt dåligt!

Nere hos hund och katt Doktorn så visade jag bilderna på skadan som varit och även de bilder som fanns under läkningen, jag förklarade vilka mediciner hon fått och hur de hade sytt henne. Han valde att inte göra något åt min tjej mer än att kika på henne och ta ett prov på sekretet man såg rann ut ur dräneringshålet. Man såg även att suturer (trådar) släppt vilket orsakade irritation i såret. Jag blev i detta läge beordrad att tvätta såret 2ggr om dagen och fortsätta med hennes antibiotika och antiinflammatoriska som hon tidigare ätit tills den dagen hon ska på återbesök vilket var bokat på torsdagen för att ta bort suturer som var lagda.

Jag hade gjort helt rätt behandling som jag tillfört och på tuttarna hade jag tvättat och smörjt med jodopaxgel vilket var bra men han själv hade valt klorhexidin då det inte färgar av sig på möbler etc. Jag hade även letat fram en tratt som jag hade i boden för så fort jag tog av bandaget så kunde inte Alice låta bli såret på benet och jag var tvungen att förhindra att hon tvättade sönder sitt sår och drog trådarna för tidigt i läkningsprocessen. Självklart hade jag även tempat henne innan hon kom till veterinären även denna gång.

Han var helt klart nöjd med min egna insats och mina tankar så det var bara att följa mitt eget huvud. 




Här är min lilla underbara tjej i väntan på att vi ska åka ner och undersöka henne....


Jag kan helt klart erkänna att det inte är en höjdare att ha en rottis iklädd tratt för fy satan vad det gör ont då det bara möljer och ska fram, det finns absolut inte i deras tänk att man inte kommer fram kan jag lova, de pressar bara lite till. Ett tips är också att ta bort allt som står på bordskanten då det garanterat kommer att få en flygtur då en rottis framfart drar fram...

Efter besöket åkte vi åter hem och försökte att hålla låg profil men det är inte enkelt att hålla en rottweiler i vila i så många dagar, det kräver extremt mycket av dess förare dvs MIG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar