Summa sidvisningar

måndag 13 juli 2015

En underbar helg slutar i katastrof...

God kväll alla nära kära vänner och bloggläsare <3

Nu har jag kommit så långt att jag tänker delge er vad som hänt med min underbara lilla tjej.

Helgen har jag berättat om som vi var hos familjen Jonsson/Kruus och hade hur trevligt som helst. Vi har haft det väldigt lugnt med alla hundar och inte en enda har gjort ett frest till hög energi alls. Den som har varit livligast är Bella men det  har enkelt gått att ta ner hennes energi snabbt genom att vara strikt och konsekvent.
De har inte alls fått umgås eller leka denna gång utan vi har hållit en låg profil då vi var överens om att det gått lite överstyr den sista tiden och det har varit dax att ha tag i det innan det går för långt så därav så har de fått se varandra men inte röra varandra....

Det har varit en rejäl värmebölja och det visade sig i form av eksem på Bella. När jag fick se vad hon hade på halsen så såg jag direkt att det var Hotspot vilket jag inte är främmande med då jag har behandlat flera hundar tidigare. Man skall raka av pälsen runt området med god marginal och sedan tvätta med tvål och vatten eller helst klorhexidin för bästa resultat. Därefter har jag haft en antibiotika salva som hetat fuciderm men det är inte receptfritt utan måste skrivas ut av veterinär.

Nu var det så att familjen hade en salva som hette Fucidin 2 % hemma så jag googlade upp om det var lämpligt att använda på denna form av utslag vilket jag fick fram.

Jag berättade hur jag hade behandlat i väntan på att prata med veterinären nästkommande dag, och de beslutade att följa mitt råd.

Detta gjorde att jag gick över mina 3 hundar med samma tanke...jag kollade hur deras halsar såg ut. Winston hade en liten början till detta och Ebba hade börjat tappa päls på halsen efter breda halsband i värmen. Det är oftast där problemet börjar, värme, fukt och inte luftas...

Mina tjejer står alltid med dubbla halsband när de står i sina kedjor på gräsmattan då vi campar  och nu när allt varit lugnt hela helgen utan minsta tillstymmelse till snabba ryck eller hög energi så tog jag bort det tjocka halsbandet för att de båda skulle få lufta sina halsar en stund innan vi skulle bege oss iväg hem en sväng.
Många undrar varför jag alltid låter mina hundar ha två halsband och tycker jag är löjlig men jag har det bara för att jag inte litar på att om de satsar fullt med ett ryck ...att det då håller. Jag har en stryp kedja som hänger löst och ett läderband kombinerat. Det har hänt flera gånger under åren att kedjor gått av så jag tar det säkra före det osäkra. Även läderbanden har gått sönder så jag vet att risken finns. Folk fattar dock inte vilka krafter dessa hundar har när de väl vill. De är definitivt både för starka och för smärttåliga för sitt eget bästa...fråga mig ...jag vet!

Efter att jag gått igenom dem alla så gick jag upp på altanen för att ta en kpp kaffe då vi skulle planera dagen. pia ville åka och bada men jag var inte helt sugen på det med Alice då hon snart ska på utställning då hon inte skall bada för nära eftersom pälsen kan ge en form av mjäll efter bad. Jag erkänner att jag var sen med att bada henne i schampo så jag gick med på ett sista bad och sedan åka hem för dusch av henne. Jag var tillbaka bjuden på dagen för middag med deras släktingar och familj. Jag tackade ja men det skulle bli lite knort med tiden så vi bestämde att jag skulle vara lite osocial mot dem alla och ha hundvård efter maten på egen hand då det var ett måste för mig.

Vi hade nu kommit fram till vad och hur dagen skulle bli så jag gick ner till vagnen och skulle bara plocka på mig min handväska och något mer som jag behövde med hem...

I ögonvrån ser jag då ett svart streck och förstår direkt att det var en av mina hundar!!! inte ett ljud hördes...

Jag for ut så fort jag bara kunde och vrålade på Alice då jag såg att det var hon som var borta!
FAN I HELVETE vrålade jag och hade bara en tanke...deras katt!! kan det ha varit den???

Alice älskar att jaga katter och allt annat som rör sig fort, det kan vara allt från en boll till en bil tyvärr...jag har fortfarande inte fått bukt på det med henne även om vi kommit långt men vägen är super lång kvar om det någonsin kommer att gå att få stopp på henne i stundens hetta. Hon är otroligt lekfull och bromsen är inte den lättaste att nå på damen.

Nu var jag helt förtvivlad och skrämd över katten! Jag bannade mig själv att jag tagit av det ena halsbandet och fortsatte svära...

På håll hördes ett brakande och skramlande inne i buskar och snår bakom torkvindan där hon for rakt in och försvann.

Jag kom snart nog till infart öppningen och hörde grenar som knakade och vrålade åter igen Alice namn med stark hård röst. Mitt inne i trasslet av buskar såg jag henne försöka komma ut till mig. Hon lyckades och kom nästan krypande tillbaka till mig moloken över vad hon gjort då hon visste att jag var riktigt arg på henne.
Jag skäller ut henne efter noter och frågar skarpt vad i helvete hon hade gjort!! Jag såg blod i mungipan på henne och tog ett ordentligt grepp om käken och nosen och började gräva för att inspektera om det fanns spår efter päls från en katt...
Medans jag härjar med damen som är väldigt låg så känner jag en hetta på min fot och tittar till, där upptäcker jag ett enormt skärsår på hennes fot och blodet vräker pulserande ur tassen!!! Helvete också, nu är det kört säger jag i ren panik om henne. Jag är självklart stressad då det är bråttom
eftersom blodet bara väller ur henne så jag ropar att jag måste ha en handduk jävligt fort samtidigt som jag kastar mig över tassen för att trycka ihop hennes öppna sår. Såret var ca 5 cm långt och hela vägen in till benet, man såg rakt in i kött och ben och jag befarade att hon skulle förblöda och eller aldrig bli ok i sin tass igen...

Nu var det bråttom! Jag ringde min veterinär direkt men de har tyvärr inte jour, jag fortsatte men Distriktsveterinärerna där jag nådde en tjej. Jag skulle åka till stationen i Söderköping så skulle hon ta emot mig där. Vi åkte omgående dit efter att jag fått Alice in i kofferten på bilen och de andra i sina selar i bilen. Pia hade nu även frågat om hon skulle lägga ett förband på Alice åt mig vilket jag tackade ja till. Hon läser djurvård på gymnasiet och fick nu prova sin praktik live. Hon gjorde verkligen ett suveränt förband vilket jag inte hade fått till så bra som hon. Ett stor tack för hjälpen, förbandet stoppade blödningen enda tills att hon fick den vård hon behövde ca 1 timma efter händelsen...

När vi nådde Söderköping så tog jag Alice ur bilen och lade en fäll på marken åt henne att ligga på och  Patrik fick bege sig hem med de andra 2 hundarna och lämna av dem då det var alldeles för varmt för dem att vara i bilen. Det räckte med en hund som behövde vård...

Veterinären anlände 25 minuter senare än sagt men det var som tur var just då ingen fara. Blicken var klar på Alice och hon haltade knappt! Blodströmningen var stoppad för tillfället och det var svalt i skuggan där hon låg...

Nu var det dax att kliva in till veterinären för att behandla detta....och hur skulle det gå???

Fortsättning följer....

Här ligger tjejen och väntar på veterinären..


Uppe på bordet...


Här har nu blodet strömmat igenom bandaget...


Ett riktigt stort skärsår var vad resultatet blev då det där förbannade kedjan GICK AV!!!


Här har nu såret tvättats och strömningen stoppats med en snodd...


Hela rummet såg ut som en slaktavdelning! Herre min ge vad det blödde!!!

Hur det hela gick till och vad som hände återkommer jag till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar