Summa sidvisningar

fredag 20 mars 2015

En dag med Alice...tisdag

Tjenixen igen...
Jag fortsätter väl med lite bilder från stadsträningen med Alice i tisdags. Jag knallade runt i Söderköping denna gång. Vi har till största delen fokuserat på att sluta dra i kopplet. Vi var här nere ca 2 timmar. Varje gång som kopplet spänns så stannar vi och hon får backa till rätt position innan vi åter fortsätter framåt. Mycket tålamod krävs kan jag lova. Denna gång gick vi utan halti vilket är ett enormt steg i rätt riktning. Vi kikade på änderna utan att elda upp oss och även andra situationer. Det är jobbigt att behålla lugnet och fokus vid hundmöten...helst små hundar vilka ser extremt intressanta ut. Jag är riktigt nöjd med framstegen men vägen är lång tills vi är där jag vill.  Alice fick mycket beröm på stan där man tyckte hon var både vacker och att det var fascinerande att se en sådan kontakt mellan hund och förare. Där går våra tankar isär kan jag lova...kontakten jobbar vi massor på och den måste bättras i hästlängder! Andra gillar vad de ser men inte jag. Bara fortsätta jobba vidare. 
Efter 1.5 timma ringde Johanna och frågade om jag kom hem snart för Ebba var helt galen hemma. Gick inte ha henne någonstans. Hon blev jättestressad när jag tog Alice och försvann. Hon skällde som en tok i hundgården...ylade på tomten och tjöt inne under tiden jag var borta. 

När jag äntligen kom hem var hon så lycklig att hon inte visste hur hon skulle bete sig men lugnade sig snart nog och nu när stressen var över så slog hela högen ihop som korthus. De somnade tungt efter denna eftermiddag och höll sig väldigt lugna hela kvällen. En riktigt harmonisk tillvaro för oss alla, inte dumt alls ;) 




Väldigt intressant men ändå inte så farligt.


Denna typ av koppel har idag fått ersätta haltin och det har funkat bra. Man får dock tänka sig för hur halsbandet används då det är ett helstryp och vid fel behandling kan skada hunden.


Änderna vid ån var inte så värst stressade av Alice närvaro utan de fortsatte att föra sig precis som innan vi kom. Fruktansvärt bra övnings fåglar måste jag säga :)

Ja så här var min tisdag, jag dammsög även hela undervåningen men det var inte länge som det syntes kan jag lugnt påstå då 2 fäller som tusan och 3 st drar in en himla massa damm och lera...men men tiderna blir bättre vart efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar